Publicada el 03/04/2008

Comunicat de suport a la vaga de treballadors de Geriatria

El sindicat UGT ha convocat, pel proper dilluns 7 d'abril, una vaga que vol mobilitzar els treballadors de les residències geriàtriques de Catalunya. La UGT reclama la signatura d‘un conveni autonòmic que millori les condicions laborals que existeixen actualment en aquest sector, un sector estretament relacionat amb l'atenció a les persones en situació de dependència.

Des de la Junta de Govern del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya volem expressar el nostre suport a aquesta vaga. Considerem que les condicions laborals i econòmiques estipulades en el conveni actual de residències privades no són ni justes ni dignes. Pensem que infravaloren el treballador i, no només el fisioterapeuta, sinó tots els professionals que treballen en l'àmbit geriàtric, sector que, creiem, requereix d'una elevada dosi d'implicació i vocació.

Estem convençuts que la responsabilitat de la rotació constant de personal i de les mancances continuades en la millora de l'atenció als nostres avis és degut, en gran part, al conveni vigent i al seu rang de salari baix, el més baix de tots aquells col·lectius professionals que treballen en l'atenció a les persones. Aquestes deficiències de caire econòmic es combinen amb llargues jornades de treball, importants mancances en ajuts per a la formació del personal i amb una elevada responsabilitat tant civil com penal, però, sobretot, moral.

Del conjunt de fisioterapeutes adscrits al Col·legi català, un 20% desenvolupa la seva tasca professional dins del sector de la geriatria. D'aquest 20%, aquells que treballen en el sector privat tenen una retribució que, segons el conveni de residències privades, és de 1076,56 euros bruts/mes, import que els deixa en clar desavantatge respecte d'aquells companys que, amb la mateixa titulació, treballen a la xarxa pública (Conveni XHUP). Tots aquests professionals, tant els que treballen en l'àmbit públic com en el privat, estan altament qualificats, coneixen totes les patologies que poden afectar la persona quan aquesta envelleix, saben com tractar-les i prevenir-les, tenen la capacitat i els coneixements per formar altres professionals, familiars i els mateixos avis mostrant-los tècniques de mobilització, prevenció de males postures, ús d'ajudes tècniques, etc.

Des de la Junta de Govern del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya creiem que cal una revisió, un exercici de sinceritat no només en relació al conveni col·lectiu sinó també a l'estat real de les nostres residències, a les condicions laborals dels seus treballadors i treballadores i a l'atenció als nostres avis per tal d'adequar i millorar l'atenció de qualitat que tothom es mereix quan ingressa en una residència geriàtrica.

Departament de Comunicació
C/ Segle XX, 78 – 08032 Barcelona