Calendari

Calendari: En línia: 11, 12 i 19 d'octubre i 23 de novembre. Presencial: 4 i 5 d'octubre, 8 i 9 de novembre.

Horari: Formació en línia: Divendres, de 15.00 h a 20.00 h i dissabte, de 09.00 a 14.00 h. Formació presencial: Divendres i dissabte, de 9.00 h a 20.00 h

Durada: 60,00 hores

Informació general

Organitza: Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya

Curs bonificat al 100% pel CFC

Mode: Semipresencial

Professorat: Cristina Adillón, Joan Ars, Clara Bergé, Rubèn Cabanillas, Ricard Castro, Pau Farrés, Josep Gebellí, Guillem Jabardo, Fran Martín i Jordi Vilaró

ASSISTÈNCIA MÍNIMA OBLIGATÒRIA: 80% DE LES HORES LECTIVES

Programa

NOTA IMPORTANT:

- Aquest curs té un format semipresencial i és obligatori complir amb un 80% mínim d'assistència.

- Durant les sessions telemàtiques és imprescindible tenir la càmara oberta en tot moment.

- Les sessions en línia es gravaran amb finalitat de supervisió i control.

OBJECTIU GENERAL

Saber desenvolupar i dissenyar programes i activitats d’educació per establir estratègies de prevenció i promoció de patologies d’alta prevalença i baixa complexitat mitjançant l’exercici terapèutic.

 

OBJECTIUS ESPECÍFICS

  1. Conèixer les bases de l’exercici terapèutic en patologies de l’aparell locomotor.
  2. Identificar les parts d’una sessió d’exercici terapèutic per a patologies de l’aparell locomotor.
  3. Aprendre a realitzar un programa de prevenció dels problemes de l’aparell locomotor.

 

PROGRAMA

 

MÒDUL 1: INTRODUCCIÓ (10H)

1. INTRODUCCIÓ (1H)

1.1 Definicions: activitat física, exercici físic, comportament sedentari, condició física.

2. ANTECEDENTS I NECESSITATS DETECTADES (1H)

2.1 Nivells d’activitat física i comportament sedentari a Catalunya/Espanya/Europa.

2.2 Nivells d’activitat física i comportament sedentari en patologies d’alta prevalença i baixa complexitat.

2.3 Mètodes subjectius i objectius per mesurar l’activitat física i el comportament sedentari.

3. PROGRAMES D’ÀMBIT AUTONÒMIC (2H)

3.1 Programa d’activitat física saludable (PAFES - Agència de Salut Pública de Catalunya).

3.2 Pla integral de promoció de l’Activitat física i saludable (PAAS - Agència de Salut Pública de Catalunya

4. PROGRAMES D’ÀMBIT ESTATAL I INTERNACIONAL (2H)

4.1 Recomanacions generals d’activitat física i comportament sedentari per a la millora de la salut OMS, ACSM.

5. ÚLTIMES EVIDÈNCIES EN PROGRAMES D’EDUCACIÓ MITJANÇANT EXERCICI TERAPÈUTIC (4H)

5.1 Efectes de l’activitat física i la disminució del comportament sedentari com a eines de prevenció i millora de la salut.

5.2 Guies de l’ACSM en diferents patologies.

 

MÒDUL 2: DISSENY DE PROGRAMES I ACTIVITATS (20H)

1. CARACTERÍSTIQUES DE LA POBLACIÓ AMB PROBLEMES D’ALTA PREVALENÇA I BAIXA COMPLEXITAT (4H)

1.1 Components de la condició física per a la salut.

1.2 Característiques de les patologies d’alta prevalença i baixa complexitat.

1.3 Consideracions bàsiques sobre el cribratge i l’avaluació de l’estat de salut previ a la prescripció de l’exercici físic terapèutic.

1.4 Avaluació prèvia a la prescripció de l’exercici físic terapèutic.

2. CRITERIS D’AGRUPAMENT DE PACIENTS SEGONS PATOLOGIA (4H)

2.1 Avaluació de la capacitat funcional (Step Test, Sit to Stand, 6MWT, Time Up&Go…).

2.2 Prescripció d’exercici en persones amb patologia musculoesquelètica: gonàlgia, omàlgia, cervicàlgia, dolor crònic, fragilitat, lumbàlgies.

2.3 Prescripció d’exercici en persones amb malaltia cardiovascular, metabòlica o respiratòria controlada/estable: HTA, MPOC, supervivent càncer, fatiga crònica, fragilitat.

3. DISSENY D’UNA SESSIÓ: TEORIA I PRÀCTICA (12H)

3.1 Principis d’entrenament.

3.2 Planificació: mesocicle, microcicle, sessió.

3.3 Disseny de la sessió: activació / part principal / tornada a la calma.

3.4 Quantificació i progressió de la càrrega del programa d’exercici terapèutic.

3.5 Aspectes clau a tenir en compte per part del fisioterapeuta i per part del malalt.

 

MÒDUL 3: EXERCICI TERAPÈUTIC EN PATOLOGIES DE L’APARELL LOCOMOTOR (26H)

1. TÈCNIQUES DE DINAMITZACIÓ DE GRUPS I POSADA EN MARXA (4H)

2. SELECCIÓ D’EXERCICIS SEGONS PATOLOGIA (20H)

2.1 Exercicis per treballar la força.

2.2 Exercicis per treballar la resistència cardiovascular.

2.3 Exercicis per treballar la velocitat-coordinació.

2.4 Exercicis per treballar la flexibilitat.

2.5 Com adaptar l'exercici segons l’estat funcional del pacient: de simple a complex i d’estàtic a dinàmic.

3. ROLE PLAYING (2H)

3.1 Casos clínics.

 

MÒDUL 4: ECONOMIA VERDA I SOSTENIBILITAT (3H)

1. EMPRESES – NOUS MERCATS PER OFERIR

1.1 Models d’empreses que es poden generar basades en l’exercici terapèutic i l’activitat física.

2. ECONOMIA- MILLORA DE LA COMPETITIVITAT.

2.1 Què hi ha al mercat i com competir per tenir èxit.

3. MEDI AMBIENT – MATERIALS DE PROXIMITAT

3.1 Amb menys es pot fer més: reutilització de materials per a la pràctica d’exercici terapèutic.

4. USUARIS/ÀRIES – SERVEIS DE PROXIMITAT

4.1 Com seleccionar serveis de proximitat i com implicar-los

 

AVALUACIÓ/PROVA FINAL (1H)

 

 

Lloc de realització

Universitat de Vic. Universitat Central de Catalunya. Edifici D. Aula DS.202 (Carrer de la Sagrada Família, 7, Edifici B, 08500 Vic, Barcelona, Espanya)

Aquesta web utilitza 'cookies' per oferir-te una millor experiència i servei. Al seguir navegant acceptes la nostra política de cookies.×