Calendari: En línia: 11 i 12 d'octubre, 22 i 23 de novembre. Presencial: 18 i 19 d'octubre, 15 i 16 de novembre.
Horari: Formació en línia: Divendres, de 15.00 h a 20.00 h i dissabte, de 09.00 a 14.00 h. Formació presencial: Divendres i dissabte, de 9.00 h a 20.00 h
Durada: 60,00 hores
Organitza: Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya
Curs bonificat al 100% pel CFC
Mode: Semipresencial
Professorat: Cristina Adillón, Joan Ars, Clara Bergé, Rubèn Cabanillas, Ricard Castro, Pau Farrés, Josep Gebellí, Guillem Jabardo, Fran Martín i Jordi Vilaró
ASSISTÈNCIA MÍNIMA OBLIGATÒRIA: 80% DE LES HORES LECTIVES
NOTA IMPORTANT: - Aquest curs té un format semipresencial i és obligatori complir amb un 80% mínim d'assistència. - Durant les sessions telemàtiques és imprescindible tenir la càmara oberta en tot moment. - Les sessions en línia es gravaran amb finalitat de supervisió i control. |
OBJECTIU GENERAL
Saber desenvolupar i dissenyar programes i activitats d’educació per establir estratègies de prevenció i promoció de patologies d’alta prevalença i baixa complexitat mitjançant l’exercici terapèutic.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
- Conèixer les bases de l’exercici terapèutic en patologies de l’aparell locomotor.
- Identificar les parts d’una sessió d’exercici terapèutic per a patologies de l’aparell locomotor.
- Aprendre a realitzar un programa de prevenció dels problemes de l’aparell locomotor.
PROGRAMA
MÒDUL 1: INTRODUCCIÓ (10H)
1. INTRODUCCIÓ (1H)
1.1 Definicions: activitat física, exercici físic, comportament sedentari, condició física.
2. ANTECEDENTS I NECESSITATS DETECTADES (1H)
2.1 Nivells d’activitat física i comportament sedentari a Catalunya/Espanya/Europa.
2.2 Nivells d’activitat física i comportament sedentari en patologies d’alta prevalença i baixa complexitat.
2.3 Mètodes subjectius i objectius per mesurar l’activitat física i el comportament sedentari.
3. PROGRAMES D’ÀMBIT AUTONÒMIC (2H)
3.1 Programa d’activitat física saludable (PAFES - Agència de Salut Pública de Catalunya).
3.2 Pla integral de promoció de l’Activitat física i saludable (PAAS - Agència de Salut Pública de Catalunya
4. PROGRAMES D’ÀMBIT ESTATAL I INTERNACIONAL (2H)
4.1 Recomanacions generals d’activitat física i comportament sedentari per a la millora de la salut OMS, ACSM.
5. ÚLTIMES EVIDÈNCIES EN PROGRAMES D’EDUCACIÓ MITJANÇANT EXERCICI TERAPÈUTIC (4H)
5.1 Efectes de l’activitat física i la disminució del comportament sedentari com a eines de prevenció i millora de la salut.
5.2 Guies de l’ACSM en diferents patologies.
MÒDUL 2: DISSENY DE PROGRAMES I ACTIVITATS (20H)
1. CARACTERÍSTIQUES DE LA POBLACIÓ AMB PROBLEMES D’ALTA PREVALENÇA I BAIXA COMPLEXITAT (4H)
1.1 Components de la condició física per a la salut.
1.2 Característiques de les patologies d’alta prevalença i baixa complexitat.
1.3 Consideracions bàsiques sobre el cribratge i l’avaluació de l’estat de salut previ a la prescripció de l’exercici físic terapèutic.
1.4 Avaluació prèvia a la prescripció de l’exercici físic terapèutic.
2. CRITERIS D’AGRUPAMENT DE PACIENTS SEGONS PATOLOGIA (4H)
2.1 Avaluació de la capacitat funcional (Step Test, Sit to Stand, 6MWT, Time Up&Go…).
2.2 Prescripció d’exercici en persones amb patologia musculoesquelètica: gonàlgia, omàlgia, cervicàlgia, dolor crònic, fragilitat, lumbàlgies.
2.3 Prescripció d’exercici en persones amb malaltia cardiovascular, metabòlica o respiratòria controlada/estable: HTA, MPOC, supervivent càncer, fatiga crònica, fragilitat.
3. DISSENY D’UNA SESSIÓ: TEORIA I PRÀCTICA (12H)
3.1 Principis d’entrenament.
3.2 Planificació: mesocicle, microcicle, sessió.
3.3 Disseny de la sessió: activació / part principal / tornada a la calma.
3.4 Quantificació i progressió de la càrrega del programa d’exercici terapèutic.
3.5 Aspectes clau a tenir en compte per part del fisioterapeuta i per part del malalt.
MÒDUL 3: EXERCICI TERAPÈUTIC EN PATOLOGIES DE L’APARELL LOCOMOTOR (26H)
1. TÈCNIQUES DE DINAMITZACIÓ DE GRUPS I POSADA EN MARXA (4H)
2. SELECCIÓ D’EXERCICIS SEGONS PATOLOGIA (20H)
2.1 Exercicis per treballar la força.
2.2 Exercicis per treballar la resistència cardiovascular.
2.3 Exercicis per treballar la velocitat-coordinació.
2.4 Exercicis per treballar la flexibilitat.
2.5 Com adaptar l'exercici segons l’estat funcional del pacient: de simple a complex i d’estàtic a dinàmic.
3. ROLE PLAYING (2H)
3.1 Casos clínics.
MÒDUL 4: ECONOMIA VERDA I SOSTENIBILITAT (3H)
1. EMPRESES – NOUS MERCATS PER OFERIR
1.1 Models d’empreses que es poden generar basades en l’exercici terapèutic i l’activitat física.
2. ECONOMIA- MILLORA DE LA COMPETITIVITAT.
2.1 Què hi ha al mercat i com competir per tenir èxit.
3. MEDI AMBIENT – MATERIALS DE PROXIMITAT
3.1 Amb menys es pot fer més: reutilització de materials per a la pràctica d’exercici terapèutic.
4. USUARIS/ÀRIES – SERVEIS DE PROXIMITAT
4.1 Com seleccionar serveis de proximitat i com implicar-los
AVALUACIÓ/PROVA FINAL (1H)
Bewolfish